Information för boende

ANSLAGSTAVLA

VÅREN OCH SOMMAREN ÄR HÄR

Vi vill uppmana samtliga cyklister att komma ihåg att förvara sina cyklar från cykelställen på innergården då det inte är tillåtet att kedja fast och förvara cyklar vid entréerna på Fältjägargränd och Kanslihuset

Cyklar som förvaras vid entréerna kommer att flyttas till innergården. 

Tack på förhand!

VÄLKOMMEN TILL BRF ÖVERSTEN!

Här finner du information för dig som är boende i vår förening.

För att kommunicera med dig så använder föreningen några olika digitala kanaler.

Utskick görs huvudsakligen som e-postutskick och vi har även anslagstavlor i entréerna med information.


FÖRENINGENS REGISTER

Det är viktigt att vi har uppdaterad kontaktinformation till dig i vårt register.
Så om din e-post, mobilnummer eller liknade förändras ber vi dig att meddela styrelsen omgående genom att fylla i formuläret längre ner på sidan.

 Observera att eventuella ändringar du gör i Mitt HSB inte automatiskt skickas vidare till styrelsen, därför ber vi dig skicka in uppgifterna direkt till oss.

Mitt HSB

Brf Översten anlitar HSB för att sköta om den administrativa och tekniska förvaltningen av fastigheten och under 'Mitt HSB' finner du exempelvis dina avier samt övrig dokumentation som HSB har skickat ut gällande din lägenhet.

FRÅGOR & SVAR

ADMINISTRATION

Hur kontaktar jag styrelsen?

Du kommer i kontakt med styrelsen genom att skicka ett meddelande.

Jag har en fråga om mina fakturor, var vänder jag mig?

HSB Södra Norrland sköter om vår fakturering så du kontaktar i första hand deras kundtjänst på info.sodranorrland@hsb.se eller via telefon 010-303 23 00. Besök HSB Södra Norrland för ytterligare information.

Finns det lediga garageplatser?

Det finns begränsat antal garage- och parkeringsplatser och varje lägenhet kan hyra maximalt en plats (i mån av plats). 

I det fall det finns outnyttjade platser kan undantag ske och en ytterligare plats kan hyras ut med en månads uppsägning (i det fall en annan ägare önskar plats och inte har sedan tidigare). 

Om du är intresserad av att hyra en parkeringsplats så kontakta styrelsen.

EXTERN UTHYRNING: Om det finns lediga platser så hyr i vissa fall föreningen ut platser externt, då med en månadsuppsägning för att göra det möjligt för boende att kunna hyra om så önskas.

Finns det ledig parkeringsplats med motorvärmare?

Det finns begränsat antal garage- och parkeringsplatser och varje lägenhet kan hyra maximalt en plats (i mån av plats). 

I det fall det finns outnyttjade platser kan undantag ske och en ytterligare plats kan hyras ut med en månads uppsägning (i det fall en annan ägare önskar plats och inte har sedan tidigare). 

Om du är intresserad av att hyra en parkeringsplats så kontakta styrelsen.

EXTERN UTHYRNING: Om det finns lediga platser så hyr i vissa fall föreningen ut platser externt, då med en månadsuppsägning för att göra det möjligt för boende att kunna hyra om så önskas.

FELANMÄLAN

Hur görs en generell felanmälan för fastigheten?

Generell felanmälan görs till HSB Södra Norrland, du kontaktar i första hand deras kundtjänst på info.sodranorrland@hsb.se eller via telefon 010-303 23 00.

Hur görs en felanmälan för bredband eller TV?

Om du har problem med bredband eller TV kontaktar du Telia på telefon 90 200 eller telia.se/privat/kundservice.

Hur görs en felanmälan för hissarna?

Gäller det felanmälan för en hiss så sköts det av Kone Hissar som föreningen har ett jouravtal med. 

Normalt rapporterar hissarna automatiskt när det är något fel till Kone som skickar ut en reparatör. 

Skulle det vara brådskande kontaktar du Kone på 0771-500 000 oavsett tid på dygnet.

Hur görs en anmälan om skadedjur?

Föreningen har bostadsrättstillägg tecknat via Folksam. 

Skulle du få skadedjur i din lägenhet så kontaktar du Anticimex direkt på telefon 075-245 10 00 och anger postnummer 83132. Anticimex bokar en tid direkt med dig för att komma ut för att bekämpa skadedjuren.

LÄGENHETEN

Vad gäller vid inflyttning?

När det är dags för ditt tillträde så är det viktigt att du ordnar med en hemförsäkring för att täcka dig om olyckan skulle vara framme. Hemförsäkringen bör täcka dina ägodelar och eventuella skador inne i din lägenhet. 

Den tidigare ägaren ska även lämna över följande till dig som ny ägare: 

Om ägarbytet sker i en period där den tidigare ägaren redan har mottagit avier från HSB för föreningsavgifter så betalar hen samtliga och begär sedan en återbetalning från HSB (du betalar alltså inget direkt till den tidigare ägaren). 

Som ny ägare kommer du att få nya avier utskickade av HSB från tillträdesdagen.

Vad gäller vid utflyttning?

När det är dags att flytta ut så är det viktigt att du kontaktar Telia för att säga upp dina bredbands- och TV-tjänster så att den nya ägaren kan teckna nya avtal. 

Du ska även till den nya ägaren lämna över: 

Om ägarbytet sker i en period där du redan har mottagit avier från HSB för föreningsavgifter så betalar du samtliga som fakturerats och begär sedan en återbetalning från HSB på eventuell balans. 

Den nya ägaren kommer att få nya avier utskickade av HSB från tillträdesdagen.

Om du har hyrt en garageplats så lämnar du fjärrkontrollen till styrelsen när din garageplats är uppsagd. 

Vilka försäkringar och avtal behöver jag?

Innan ditt tillträde bör du ha tecknat en hemförsäkring - du behöver INTE teckna "Bostadsrättstillägg" då det redan ingår i föreningens försäkring via Folksam. 

I föreningsavgiften ingår Bredband 250/250 samt Telia TV Lagom - men du behöver kontakta Telia innan ditt tillträde för att teckna avtal med dom via vårt föreningserbjudande. Om du önskar snabbare hastighet eller ytterligare TV-utbud så kan du naturligtvis lägga till det direkt med Telia som då fakturerar det separat till dig.

Vilka förändringar kan jag göra i lägenheten?

Mindre förändringar får göras i lägenheten. Du får t ex lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. 

Mer omfattande förändringar kräver dock styrelsens tillstånd, t ex om du vill ta ner en vägg, dra nya rör i kök och badrum. Ibland kan det också behövas bygganmälan för att utföra vissa åtgärder i lägenheten. 

Kontakta alltid styrelsen innan du sätter igång med omfattande förändringar! 

Tänk också på att visa hänsyn till de omkringboende när du utför bullerstörande arbeten i lägenheten. Dessa får endast utföras under dagtid (08.00-17.00).

Utförligare information finner du föreningens stadgar (27§). 

Där nämns bland annat:
"Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar; 

...

På mark som ingår i upplåtelsen samt på eller i anslutning till lägenhetens utsida får bostadsrättshavaren utföra eller uppsätta arrangemang av permanent natur endast om så sker i enlighet med styrelsens anvisningar eller efter styrelsens godkännande."


TRIVSEL

Vad gäller för husdjur i föreningen?

Husdjur ska övervakas så att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten och inte heller rastas på innergården, i planteringar eller på barnens lekytor. Plocka alltid upp djurets spillning.

Om du upplever en grannes husdjur som störande så kontaktar du i första hand grannen för att komma fram till en lösning om inte det går så kontaktar du styrelsen som får undersöka närmare.

Vad ska jag göra om jag upplever störningar från mina grannar?

Att bo i flerbostadshus kräver naturligtvis ett gemensamt ansvar och hänsynstagande och där det finns en förväntan som grannar att t ex kunna sova ostört nattetid. För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av sina grannar. Det gäller i lägenheten men även i gemensamma utrymmen som t ex trapphus, hiss och innergård. 

Reglerna är därför extra angelägna att följa vardagar från kl 22.00 på kvällen till kl 07.00 på morgonen och under helger från kl 23.00 på kvällen till 08.00 på morgonen. 

Planerar du en fest så informera dina grannarna i god tid innan så att dom vet om det och kan kontakta dig om det stör.

Om du störs av en granne så ta först och främst kontakt med grannen och förklara situationen för din del och försök lösa det mellan varandra. Om du upplever att störningarna fortsätter, trots att du kontaktat din granne så kontaktar du styrelsen för ytterligare hjälp. 

Vid klagomål riktade till styrelsen om störande ljud kommer styrelsen att be dig inkomma med en så kallad störningsdagbok, där du antecknar i detalj på vilket sätt du har störts, samt datum och tid. Om du har ytterligare detaljer som t ex ljudnivå (som t ex tagits med hjälp av en decibel/ljudmätningsverktyg eller app). Samtidigt kommer styrelsen att meddela den granne som anses ansvara för störande ljud att klagomål har inkommit, vilken typ av störande ljud och att grannarna har ombetts att föra en störningsdagbok som underlag för styrelsen för eventuella åtgärder.

UPPDATERA FÖRENINGENS REGISTER

Det är viktigt att vi har uppdaterad kontaktinformation till dig i vårt register.
Så om din e-post, mobilnummer eller liknade förändras ber vi dig att meddela styrelsen omgående genom att fylla i formuläret nedan.

 Observera att eventuella ändringar du gör i Mitt HSB inte automatiskt skickas vidare till styrelsen, därför ber vi dig skicka in uppgifterna direkt till oss.